Hulp bij toegankelijkheid

Tiny Forest van OBS De Maaskei

Leerlingen OBS de Maaskei planten Tiny Forest in Stein

Op 20 maart plantten circa 120 leerlingen van OBS de Maaskei in Stein een Tiny Forest aan op het eigen schoolplein. Daarbij werden ze geholpen door de gemeente Stein en IVN Natuureducatie. Wethouder van Mulken opende het Tiny Forest en onthulde de naam van het Tiny Forest, die door leerlingen van de school zelf is bedacht:

Tiny Forest ‘Klaverland’

Opening Tiny Forest door wethouder Gina van Mulken en de leerlingen van OBS De Maaskei.

Afgelopen weken werd de grond al gereed gemaakt voor het Tiny Forest. Het leukste werk, het planten van de bomen, mochten de leerlingen zelf doen. In kleine groepjes zetten ze verschillende soorten bomen en struiken in de aarde: in totaal zo’n 600(!).

We zijn erg blij met Tiny Forest Klaverland. Een hele leuke, mooie plek voor klein en groot. We kunnen er spelen, wandelen en leren van de natuur. Dat is super cool!
Keanu Mols, leerling OBS de Maaskei Stein

Tiny Forest

Een Tiny Forest is een inheems minibos van 200 à 400 m² en wordt aangelegd volgens de revolutionaire Miyawaki-bosbouwmethode van Shubhendu Sharma. Landelijk zijn er al meer dan 160 aangeplant. Onderzoekers van Wageningen University & Research ontdekten al bijna zeshonderd diersoorten in deze minibossen. Bovendien blijkt dat Tiny Forests niet alleen bijdragen aan meer biodiversiteit, maar ook aan verkoeling op warme dagen, waterberging als er veel regen valt en zorgen ze voor een gezonde bodem in het dorp of de stad. Een gezonde bodem is de basis voor gezond leven!

Een bos in de buurt van de scholen is belangrijk. Bij het bos is een buitenlokaal aangelegd waar de kinderen en jongeren les kunnen krijgen over het bos en andere onderwerpen. Het bos brengt de natuur dichtbij en geeft kinderen de kans om de wildernis in hun eigen wijk of dorp te ontdekken.

Het Tiny Forest op OBS de Maaskei in Stein is mede mogelijk gemaakt dankzij de financiële steun van de provincie Limburg en de gemeente Stein.

Met de realisatie van het Tiny Forest geven we op een natuurlijke manier, letterlijk en figuurlijk vorm aan hetgeen in onze visie staat; Samen groeien & bloeien op eigen wijze!
Maurice Schrijen, directeur OBS de Maaskei

Minibosjes

In Nederland zijn de afgelopen 5 jaar meer dan 160 Tiny Forests geplant samen met scholen, buurten en gemeenten. Deze plekken worden nu gebruikt voor buitenlessen en als ontmoetingsplek. Daarnaast maakten 90 tuineigenaren een eigen Tiny Forest van minimaal 100 m2 en legden meer dan 3.000 tuineigenaren een Tuiny Forest van 6 m2 aan. Al die minibossen beslaan – bij elkaar opgeteld – acht hectare en er staan 215.171 inheemse bomen en struiken in!

Meer weten? Of wil je zelf een Tiny Forest in je tuin of buur? Kijk dan op de website van IVN voor meer informatie. (https://www.ivn.nl/aanbod/tiny-forest/)